Tutorial - Dopasowanie wkładki zamka do kluczyka na przykładzie kufrów od BMW K75
Bez zbędnego wstępu, w którym piszę o tym, że dawno nic nie wrzuciłem i się z tego tłumaczę - w większości starych zamków w samochodach i motocyklach bębenek zamka jest dość prosty w budowie i umożliwia stosunkowo łatwe przerobienie go pod posiadany kluczyk. Tak się składa, że ostatnio udało mi się trafić na okazję kupienia kufrów do BMW K75 w bardzo dobrej cenie, jednak w komplecie nie było kluczyka.
Postanowiłem więc zaoszczędzić na wysyłaniu zamków do ślusarza i zająć się tym samemu.
W pierwszej kolejności - należy wyjąć wkładkę zamka z obudowy:
Aby to zrobić należy otworzyć klamrę, obrócić zamek w pozycję zamkniętą i z włożonym kluczykiem przy użyciu kawałka drutu wcisnąć ostatnią zapadkę, która utrzymuje bębenek na miejscu:
Kiedy już uda się wyciągnąć wkładkę możemy przyjrzeć się jej zasadzie działania - podczas wsuwania klucza zapadki będą się unosić i opadać, a z wsuniętym do końca kluczem powinny ułożyć się na gładko z bębenkiem. W ten sposób działa większość zamków, więc nie ma w tym większej filozofii.
Tu bębenek bez włożonego klucza:
A tutaj z włożonym nieprawidłowym kluczem:
Po zakończonej przeróbce czyścimy bębenek z opiłków metalu i starego smaru, po czym umieszczamy bębenek w zamku tak aby ostatnia zapadka zaskoczyła i zablokowała go na miejscu.

Gotowe
W ten oto sposób udało mi się kupić kufry za 1/5 ich rynkowej ceny, wymagało to co prawda otwierania zamka wytrychem, jednak zaoszczędzoną kwotę mogłem dzięki temu przeznaczyć na nabicie klimatyzacji w Ekspresie :v
Być może nawet w tym roku :v